De totale supply chain onder druk, prijsstijgingen onvermijdelijk
 

Stijgende prijzen voor vervoer, gas, benzine, zelfs het brood bij de bakker moet eraan geloven: op alle fronten worden we momenteel geconfronteerd met (flinke) prijsstijgingen. Ook bij Weemen ontkomt men er niet aan. En dan gaat het echt niet alleen om prijsstijgingen voor papier, benadrukt directeur Twan Weemen: “De druk ligt op de hele supply chain. Ik maak me flinke zorgen over de wijze waarop de economie zich momenteel ontwikkelt. Maar om de continuïteit in onze organisatie te waarborgen kunnen we niets anders doen dan onze prijzen te verhogen.”

Twan zit regelmatig aan tafel met papierleveranciers. Vorig jaar mei dacht hij dat het allemaal nog wel mee zou vallen, maar vanaf augustus 2021 werden de stijgingen serieuzer van aard. “Ondanks dat we een goed jaar hebben gehad, zagen we in het vierde kwartaal dat onze marges flink onder druk hebben gestaan vanwege de stijgende inkoopprijzen. En niet alleen de prijzen van papier, het probleem is veel breder. Ook de prijs voor platen, inkt, onderhoudsmaterialen en gas is flink gestegen. Eigenlijk kun je dus stellen dat de hele supply chain onder druk staat. Zodat ook wij genoodzaakt zijn onze prijzen te verhogen, willen we de continuïteit in de organisatie garanderen.”

Verdubbeld

Echte prijsdalingen zijn op korte termijn niet te verwachten. Volgens de Europese Centrale Bank zullen de prijzen alleen maar verder stijgen, minimaal tot aan de zomer van 2023. Twan: “De verwachting van papierleveranciers is dat de prijs van begin 2021 aan het eind van dit jaar verdubbeld zal zijn. Dat betekent dat we dubbel zoveel aan inkoop kwijt zullen zijn bij afname van dezelfde volumes. Om die doorberekende kosten op te vangen moeten we onze prijzen verhogen.”

 

Onrustige markt

“De gemiddelde prijsverhoging voor onze relaties zal ergens komen te liggen tussen de tien en dertig procent. De vaste prijsafspraken met onze relaties worden tijdelijk stil gezet. Relaties zullen per aanvraag een actuele prijs ontvangen die geldt op dat moment.”, aldus Twan. “Onze inkopen vergen veel meer investeringen, tegelijk is de situatie in de wereld momenteel behoorlijk complex. Kijk bijvoorbeeld naar de oorlog in Oekraïne, waardoor het nóg onrustiger wordt op de markt. Een begroting opstellen met daarbij een verwachte brutomarge is op het moment lastig. Dat baart mij als ondernemer behoorlijk wat zorgen. Maar uiteindelijk is alles relatief, gezien de situatie in Oekraïne.

“Vaste prijsafspraken met onze relaties worden tijdelijk stil gezet”

Nicheproduct

Twan benadrukt dat Weemen niet zal gaan tornen aan het margeniveau. “De prijsstijgingen zijn puur bedoeld om onze stijgende inkoopprijzen te compenseren en de organisatie in leven te houden. Ik verwacht dat we met ons product steeds meer naar een niche toegaan, want bij Weemen geloven we er nog steeds heilig in dat je als onderneming meer impact maakt met offline dan met online communicatiemiddelen. Kijk alleen al naar ons onlangs gehouden klanttevredenheidsonderzoek. De respons was vijftig procent, waarvan we negentig procent op papier terugkregen. Offline werkt dus blijkbaar nog steeds enorm goed.”

Papyrus is een hele belangrijke leverancier voor Weemen. Het papier wat wij gebruiken komt voornamelijk van Papyrus. Wanneer er bij hen een prijsverhoging komt, dan komt die ook bij ons. Lees hier het verhaal van National Key Accountmanager Hans Joosten van Papyrus, over wat voor een impact de prijsstijgingen hebben voor hun organisatie. 

Actueel